چرا فشارسنج دیجیتال

دستگاه‌های فشار خون به طور کلی اندازه گیری میزان فشاری که خون بر دیواره شریان وارد می‌کند را انجام می‌دهند. فشار سنج‌های دیجیتال از اندازه‌گیری‌های نوسان سنجی و محاسبات الکترونیکی به جای سمع و گوش دادن به جریان فشار خون،  استفاده می‌کنند. آنها ممکن است از باد کردن دستی یا اتوماتیک استفاده کنند، اما هر دو نوع دیجیتال هستند و به راحتی بدون آموزش کار می‌کنند و چون احتیاجی به استفاده از گوشی پزشکی ندارند افراد ناشنوا یا افراد مسن که مشکل کم شنوایی دارند هم می‌توانند از آن استفاده کنند. آنها فشار سیستولیک (بالا) و دیاستولیک (پایین) را با تشخیص نوسان سنجی، با استفاده از غشاهای تغییر شکل پذیر که با استفاده از ظرفیت دیفرانسیل اندازه‌گیری می‌شوند، یا مقاومت پیزوی دیفرانسیل اندازه‌گیری می‌کنند و شامل یک ریز پردازنده می‌شوند. آنها میانگین فشار خون و ضربان نبض را اندازه‌گیری می‌کنند، در حالی که فشار سیستولیک (بالا) و دیاستولیک (پایین) با دقت کمتری نسبت به مترهای دستی به دست می‌آید، و البته کالیبراسیون نیز یک نگرانی است. از آنجا که دستگاه فشارسنج به طور خودکار کار می‌کند، باید حداقل یک بار در هر دو سال کالیبراسیون شود تا اطمینان حاصل شود که نتایج دقیق تری را نشان دهد.

 این دستگاه برای اندازه‌گیری فشار خون انسان ساخته شده است که دارای یک کاف و مانیتور نمایش اطلاعات هست. برخی از این نوع دستگاه، فشار خون را در بازو کاربر اندازه‌گیری می‌کند و تعدادی دیگر قابلیت استفاده بر روی مچ دست‌ را دارند ولی استفاده از فشارسنج دیجیتال بازویی نتیجه دقیق تری را در اختیار قرار می‌دهد. مانیتورهای فشارسنج دیجیتال ممکن است برای برخی از بیماران، مانند بیماران مبتلا به تصلب شرایین، آریتمی، پره اکلامپسی، پالس آلترنانس و پارادوکسوس پالس توصیه نشود، زیرا محاسبات آنها ممکن است برای این شرایط درست نباشد، در این موارد، فشارسنج آنالوگ در صورت استفاده توسط یک فرد آموزش دیده ترجیح داده می‌شود.

دستگاه فشارسنج دیجیتال معمولا در یک کیف قرار می‌گیرد که بدنه اصلی دستگاه و مشتقات‌ش به ترتیب در آن قرار گرفته‌اند. این کیف سبک است و به راحتی می‌توان حمل‌ش کرد. این ویژگی باعث می شود بیمارانی که مرتب باید فشار خون‌شان را چک کنند، بتوانند دستگاه را همراه خودشان داشته باشد و چون نیازی به گوشی و شنیدن صدای فشار ندارد، می‌توانند در جاهای شلوغ و پر سر و صدا مثل دفتر کار‌شان هم از آن استفاده کنند.

دستگاه فشارسنج برای چه افرادی است؟

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده آمریکا، تقریبا نیمی از آمریکایی‌ها مشکل فشار خون (فشار خون بالا) دارند. فشار خون بالا یا پرفشاری خون (Hypertension) که گاهی به آن پرفشاری شریانی گفته می‌شود، یک بیماری مزمن است که در آن فشار خون در شریان‌ها بالا می‌رود. به دنبال این افزایش فشار، قلب باید برای حفظ گردش خون در رگ‌های خونی شدیدتر از حالت طبیعی فعالیت کند. فشار خون بالا باعث می شود قلب سخت‌تر کار کند و باری را بر روی بقیه بدن انسان تحمیل می‌کند. فشارسنج خانگی یک دستگاه تشخیصی نیست، بلکه ابزاری است که به شما کمک می‌کند فشار خون خود را بین دفعات مراجعه به پزشک متخصص، مرتبا چک کنید.

بر اساس آخرین گاید لاین یا دستورالعمل طبقه‌بندی فشار خون بالا از انجمن قلب آمریکا، فشار خون بالا را اینگونه تعریف می‌کنند که میزان سیستولیک بالای ۱۳۰، یا قرائت دیاستولیک بیش از ۸۰ میلی‌متر جیوه برای بزرگسالان بالای ۲۰ سال و پیش فشار خون ۸۰/۱۲۰ میلی‌متر جیوه یا بالاتر باشد. این اعداد به فشار خون در برابر دیواره عروق خونی شما اشاره دارد. اولین عدد فشار سیستولیک است که هنگام ضربان قلب اندازه گیری می‌شود. عدد دوم فشار دیاستولیک است که وقتی قلب بین ضربان‌ها استراحت می‌کند اندازه‌گیری می‌شود.

انجمن قلب آمریکا و بسیاری از پزشکان برای کمک به افراد مبتلا به فشار خون بالا، توصیه می‌کنند یک دستگاه فشار خون برای استفاده خانگی داشته باشند. استفاده روزانه و رصد فضار خون،  می‌تواند به فرد کمک کند فشار خون خود را ردیابی کند و از پیش آمدن شرایط اورژانسی پیشگیری کند. نظارت در خانه برای بیمارانی که سندرم روپوش سفید را تجربه می‌کنند نیز مفید است، جایی که استرس ناشی از مراجعه به مطب باعث افزایش فشار خون می‌شود. با این حال، به خاطر داشته باشید که نظارت در منزل همراه با نظارت منظم توسط پزشک باید باشد، نه اینکه جایگزین آن شود.

برخلاف فشار خون پایین (Hypotension)، که علایم فیزیکی مشهودی مثلسرگیجه دارد، در مورد فشار خون بالا معمولاً نمی‌توانید از نظر فیزیکی علایم خاصی را احساس کنید و بفهمید که فشار خون شما خیلی بالا است، بنابراین آزمایش منظم برای بیماران در معرض خطر کلیدی است. این گروه شامل افرادی است که فشار خون بالا و بیماری‌های مرتبط با آن در آنها تشخیص داده شده است و همچنین زنان باردار.

نکات مهم در خرید انواع دستگاه فشارسنج دیجیتال

در بین تمام فشارسنج‌هایی که آزمایش کردیم، مانیتور فشار خون هوشمند یا همان فشارسنج دیجیتال از نظر ویژگی‌ها و سهولت استفاده بهترین گزینه برای مصرف خانگی است. بهتر است دستگاهی انتخاب کنید که صفحه نمایش بزرگ و با نور پس زمینه (بک لایت) استاندارد و مناسب و همچنین ظرفیت ذخیره حداکثر ۶۰ اندازه گیری به ازای هر دو کاربر در خود دستگاه و خوانش نامحدود در برنامه همراه را داشته باشد. همینطور خوانش‌های قابل اعتمادی ارائه دهد.  دستگاه را از بین برندهای معتبر و شناخته شده و که نمایندگی دارند انتخاب کنید و همینطور از فروشگاه‌های قابل اعتماد مثل طب تولید خرید کنید تا ضمانت اصل بودن کالا را بهتان ارائه دهند. این دستگاه باید کاف راحت داشته و برای اکثر بازوها مناسب باشد. همینطور بهتر است که با باتری کار کند هر چند همیشه باید باتری زاپاس در خانه داشته باشید.

فشار سنج‌های جدید بی صدا هستند و اگر خیلی به آن نزدیک باشید مانند صدای زمزمه یخچال به نظر می رسد و صدای آن باعث ایجاد مزاحمت برای کسی در اتاق نمی‌شود. بهتر است نمایشگر دستگاه  بزرگ و نور پس زمینه طوری باشد که اطلاعات روی صفحه برای همه افراد کاملا خوانا باشد. اطلاعات معمولا تنها یک دقیقه یا کمی بیشتر پس از استخراج، روی صفحه باقی می‌مانند. با این حال، امروزه دستگاه‌هایی هستند که فوراً نتایج فشار خون کاربر را به برنامه روی گوشی موبایل یا لپ تاپ او ارسال می‌کنند و میانگین روزانه، هفتگی، ماهانه یا سالانه را به سادگی ارائه می‌دهند.

ما انتخاب دستگاه‌های فشارسنج دیجیتال را که روی مانیتورهای بازو با کاف‌هایی که به طور خودکار باد می‌شوند را پیشنهاد می‌کنیم، زیرا برای اکثر افراد، استفاده از آنها ساده‌تر و راحت‌تر است.

مهمترین نکته در کیفیت دستگاه فشارسنج دیجیتال، دقت آن است. این توسط خود دستگاه و اندازه کاف آن تعیین می‌شود. اگر اندازه کاف اشتباه باشد، نتیجه داده‌ها اشتباه خواهد شد. علاوه بر این، توجه داشته باشید که شرایطی که تحت آن فشار خون خود را اندازه‌گیری می‌کنید – از زمان روز گرفته تا وضعیت بدن تا اینکه آیا کافئین مصرف کرده‌اید یا خیر – می‌تواند بدون توجه به کیفیت دستگاه، بر داده‌هایی که از کاربر به نمایش در می‌آید، تأثیر بگذارد.

فشارسنج‌های مدرن فشار نوسانی را که از طریق پوست توسط شریان بازویی بر روی کاف اعمال می‌شود، هنگام باز شدن کاف اندازه‌گیری می‌کنند. البته فشار خون انسان به طور مداوم با هر ضربان قلب تغییر می‌کند. سازندگان فشارسنج‌های معاصر الگوریتم‌های خود را برای تبدیل این نوسانات فشار به اعدادی که روی نمایشگر دیجیتال فشارسنج ظاهر می‌شوند، توسعه داده‌اند.

کارشناسان توصیه می‌‌کنند به دنبال مانیتوری بگردید که بیش از ۱۰ میلی‌متر جیوه فشار را از فشاری که در مطب پزشک دریافت می‌کنید، منحرف نکند. به همین دلیل، بسیاری از پزشکانی که کنترل فشار خون در خانه را توصیه می‌کنند، به بیماران توصیه می‌کنند که مانیتورهای خانگی خود را به مطب دکترشان ببرند  تا نتایج را با نتایج به‌دست‌آمده توسط یک متخصص پزشکی با استفاده از دستگاه درجه یک بیمارستان مقایسه کنند. یک بار که دستگاه‌تان را با پزشک‌تان چک کنید دیگر خیال‌تان از بابت صحت آن جمع می‌شود. هینطور پزشک می‌تواند روش استفاده درست را کامل برای‌تان شرح دهد.

در انتها توصیه می‌کنیم برای اطلاع از قیمت  فشارسنج دیجیتال و اطلاع از انواع برندهای قابل اعتماد موجود در بازار به بخش فروش طب تولید مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید